És més fàcil conèixer el meu esperit i que les coses materials (II Meditació metafísica)

Vegeu:

DESENVOLUPAMENT (diapositives 15-24):

Diapositiva 21:            1. Dos tipus de coneixement
Diapositives 15-24:     2. L’experiment del tros de cera

Diapositiva 21:    1. Dos tipus de coneixement

1.1  Coneixement vulgar:
-       Coneixement sensible
-       Les idees provenen d’una realitat externa que a través dels sentits s’imposen al meu enteniment
-       Coneixement superficial, enganyós i ingenu
1.2  Coneixement científic:
-       Coneixement intel·lectual
-       Les idees depenen de l’enteniment, de la capacitat de pensar, de jutjar.
-       Coneixement rigorós, verdader i crític.


Diapositives 15-24:  2. L’experiment del tros de cera.

2.1 Objectiu: demostrar que el coneixement de l’esperit és més fàcil que el coneixement de les coses materials.(diapositiva 15)
2.2 Coneixement vulgar (sensible): en un primer moment, el tros de cera acabat de ser extret del rusc presenta unes característiques diferents que el mateix tros de cera, en un segon moment, quan l’apropem a una font de calor. (diapositiva 16)
2.3 Si fóssim empiristes estrictes hauríem de dir que el tros de cera del primer moment és una realitat diferent de la realitat del segon moment, tanmateix em resulta difícil acceptar la diferent aparença de l’objecte pertany a una realitat diferent. (diapositiva 17)
2.4 No són els sentits, sinó el meu enteniment (coneixement científic) que és capaç de separar l’accessori de l’essencial que em diu que aquestes dues aparences diferents són de la mateixa realitat, del tros de cera. (diapositiva 18)
2.5. El meu enteniment em diu coses que no em diuen els sentits: la cera és una realitat material: una cosa extensa, flexible i mutable. (diapositiva 18)
2.6. Tanmateix, tot i que el meu enteniment, limitat i finit, presenti un coneixement molt més cert que els sentits podria ser que estigui equivocat.(diapositiva 23)

-->
2.7. Conclusió: del que es desprèn de l’experiment no és tant que el tros de cera tingui una naturalesa material flexible, sinó que allò que fa possible l’experiment, l’esperit que pensa, existeix. (diapositiva 24)

Manel Villar

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"