La democràcia amenaçada per Google I.


El liberalisme consagra el jo narrador i li permet votar a les eleccions, al supermercat i al mercat del matrimoni. Durant segles ha tingut sentit, perquè encara que el jo narrador cregués en tota mena de ficcions i fantasies, no hi havia cap sistema alternatiu que em conegués millor. Però un cop tenim un sistema que sí que em coneix millor, seria un disbarat deixar l'autoritat en mans del jo narrador. (445)

Costums liberals com les eleccions democràtiques esdevindran obsolets, perquè Google serà capaç de representar fins i tot les meves pròpies opinions polítiques millor que jo mateix. Quan sóc davant de la mesa electoral, el liberalisme em diu que consulti el meu jo autèntic i esculli quin partit o quins candidats reflecteixen els meus desitjos més fondos. Tanmateix, les ciències de la vida asseguren que quan soc davant de la mesa electoral no recordo realment tot el que he sentit i pensat en els anys que han passat d'ençà de les últimes eleccions. (...) Com a l'experiment de l'aigua freda de Kahneman, en política també el jo narrador segueix la norma del pic-final. oblida la majoria d'esdeveniments, recorda només uns quants incidents extrems i atorga un pes totalment desproporcionat als fets recents. 

Durant anys em queixo repetidament de la política del primer ministre, dient-me a mi mateix i dient a tothom que puc que "ens portarà a la ruïna". Tanmateix, els mesos previs a les eleccions el govern rebaixa els impostos i gasta diners amb generositat. El partit al govern contracta els millors redactors creatius perquè dissenyin una campanya brillant, amb una barreja ben equilibrada d'amenaces i promeses que vagin directes al centre del meu cervell. El matí de les eleccions em deperto amb un refredat, que afecta els meus processos mentals i fa que prefereixi la seguretat i l'estabilitat per sobre de totes les altres consideracions. i, voilà!, torno a enviar l'home que "ens portarà a la ruïna" al govern quatre anys més. (446)

Yuval Noah Harari, Homo Deus. Una breu història del demà, edicions 62, Barcelona 2016

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"