Contra la democràcia.

La denúncia de la democràcia com a règim de l'individualisme és un tòpic del pensament contra-revolucionari des del temps de la Revolució Francesa. Aquest individualisme va ser considerat llavors la marca d'un protestantisme que havia estat prolongat per la Il•lustració i que havia culminat en la destrucció revolucionària dels cossos que asseguraven la cohesió de la societat. Però aquest tòpic no només va definir el sistema de pensament dels nostàlgics de la "comunitat" segons la moda monàrquica, catòlica i feudal. També es va proposar com a descripció adequada per a la societat que s'imposava en els anys de la Restauració contra-revolucionària a Europa, és a dir, la societat regida per la indústria capitalista. Els quatre termes - capitalisme, egoisme, individualisme i democràcia- van ser equiparats a principis del segle XIX i aquesta equivalència va marcar totes les formes d'oposició a l'ordre econòmic i estatal dominant, des del "liberalisme" al Tocqueville fins als diversos tipus de socialisme. En particular, va marcar el pensament del jove Marx i la tesi de la qüestió jueva: la democràcia és el regne del "home", és a dir, de l'individu propietari egoista, amagat després de la idealitat abstracta del "ciutadà". "Capitalisme" i "lluita de classes" sempre són susceptibles llavors de desaparèixer darrere de significants com "individualisme" o "desunió social". La fi oficial dels règims "comunistes" va tenir com a conseqüència que la tesi marxista, que identificava la democràcia amb la forma el contingut era la propietat privada, es trobés desconnectada del seu complement (la revolució com realització de la "democràcia real") i es veiés reconduïda, així, cap al seu terreny d'origen: la crítica del "individualisme democràtic". Va ser d'aquesta manera com la crítica de l'economia de mercat va arribar a convertir-se en la crítica al consumidor democràtic. I com, segons la lògica de la tesi contra-revolucionària, l'individualisme democràtic va conduir al Terror, aquest "consumidor democràtic" va ser presentat com el precursor del totalitarisme. Cal no oblidar que els intel•lectuals que avui assimilen la democràcia amb el regne dels desitjos individuals i anuncien els horrors del "totalitarisme democràtic" (a França, per exemple Finkielkraut, Gauchet, Milner ...) s'han format tots ells en el marxisme. És un fenomen que va més enllà d'una qüestió de les trajectòries individuals. L'enfonsament del comunisme ha deixat el marxisme lliure per a tot tipus d'apropiacions: el sentit de la història i la necessitat econòmica tornen a ser el pensament oficial dels defensors del mercat sense límits, i la crítica de la "democràcia formal" torna a ser la crítica de la democràcia tout court. En resum, el sistema d'equivalències establert pel pensament contra-revolucionari permet la desaparició de determinats termes darrere d'altres. Avui permet esborrar "capitalisme" darrere de "consum" i "lluita de classes" darrere de "individualisme".

El discurs dominant oposa simplement l'anarquia dels desitjos individuals al sentit de la comunitat. Aquesta simple oposició permet identificar el principi polític amb el mer primat de l'universal sobre el particular i assimilar la comunitat política al poder d'una instància de l'autoritat comuna que s'imposa a l'anarquia dels desitjos individuals. Redueix la política al que jo anomeno "la policia", és a dir, la simple ordenació del cos social sota l'autoritat d'una competència que distribueix llocs i funcions. La política com "poder del poble" és una altra cosa totalment diferent. No és el poder comú, és el poder de qualsevol, l'afirmació de l'absència de fonament del poder. Aquesta és la "anarquia" que hi ha al fonament de la política i que el discurs anti-democràtic vol rebutjar després de la visió pietosa del bé comú oposat als apetits individuals: la política vol dir que no hi ha "competència" que doni dret al govern de les comunitats. La política sempre és aquest suplement del poder de tots que s'oposa a qualsevol identificació de la potència comú amb el poder dels que estan autoritzats a governar pel seu naixement, la seva ciència, etc. No hi ha un bé comú. La política comença quan aquest bé comú es troba posat en litigi, quan és sostret al monopoli dels que pretenen encarnar.

(El nou discurs discurs anti-democràtic) Reprèn sobretot les seves maneres de descriure la societat individualista, la pèrdua del vincle social, etc. Ara bé, precisament la política és primer de tot una manera de descriure la comunitat, de definir el que se'ns dóna a veure ia pensar, el que constitueix el marc d'una acció possible. A partir d'aquí, el nou discurs anti-democràtic es pot permetre variacions prenent vestidures nous d'altres discursos. Per exemple, així és com pot reprendre, per caracteritzar el "individualisme democràtic", aspectes de la denúncia marxista del regne de la mercaderia o de la crítica situacionista a la "societat de l'espectacle". O bé, per deplorar la ruïna de la religió, de la família i del vincle social, pot utilitzar la formalització lacaniana dels simbòlic, de l'imaginari i de la realitat, com fan Pierre Legendre o Jean-Claude Milner. Veiem llavors com els discursos europeus més sofisticats coincideixen amb els discursos més grollers dels evangelistes nord-americans.

Jacques Rancière, El nuevo discurso antidemocrático, entrevista de Amador Fernández-Savater, Archipiélago, nº 72, 2006

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?