identitat i llibertat

El que ens distingeix dels escarabats i dels elefants no és que tinguem una vida interior sinó que cadascú de nosaltres es troba -com ho ha demostrat Heidegger- en una relació primària amb el seu ésser, amb la vida que li toca viure. Amb relació amb el meu futur em trobo en un espai de llibertat, que per descomptat està més o menys restringit. És un error de la majoria dels filòsofs relacionar la llibertat en primer lloc amb objectes particulars de la voluntat, amb objectes d´accions. L´objecte primari de la llibertat és com vull viure, quin tipus de persona vull ser, i això significa justament: la meva identitat (...), i tota la resta d´objectes de la llibertat tenen el seu lloc en relació amb aquesta qüestió fonamental: com vull viure, com vull organitzar el meu futur dins els límits estrets de la meva llibertat? Tota la resta d´aspectes de la pregunta per la identitat -els que es refereixen al meu paper social o la meva pertinença a un col·lectiu, etcètera- tenen alhora el seu lloc en aquesta pregunta principal.

Ernst Tugendhat, Identidad personal, particular y universal. Problemas, Gedisa, Barna 2002

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"