Llibertat positiva.


El sentit "positiu" de la paraula "llibertat" es deriva del desig per part de l´individu de ser el seu propi amo. Vull que la meva vida i les meves decisions depenguin de mi mateix, i no de forces exteriors, siguin aquestes del tipus que siguin. Vull ser l´instrument dels meus propis actes voluntaris i no dels dels altres homes. Vull ser un subjecte i no un objecte; vull persuadir-me per raons, per propòsits conscients meus i no per causes que m´afectin, per dir-ho així, des de fora. Vull ser algú, no ningú; vull actuar, decidir, no que decideixin per mi; dirigir-me a mi mateix i no ser accionat per una naturalesa externa o per altres homes com si fos una cosa, un animal o un esclau incapaç de jugar el meu paper com a humà, això és, concebre i realitzar fins i conductes pròpies.

Isaiah Berlin, Dos conceptos de libertad y otros escritos, Alianza editorial, Madrid 2001
http://www.slideshare.net/mvillarpujol/la-moral-kantiana

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"