Hume no fou un proto-positivista.


Hom pensà que la concepció que Hume compartia i -si bé tal vegada inadvertidament- seguia, implicava que l´única tasca pròpia de la filosofia és l´anàlisi lògica o conceptual. Les matemàtiques i la ciència empírica constituïen el domini del coneixement "autèntic", i ja que la filosofia mateixa no pertanyia a cap d´aquestes disciplines, només seria un estudi digne si pogués acomodar-se d´alguna manera dins o al costat de l´empresa científica. La filosofia només assoliria legitimitat cognoscitiva prenent-la de la inqüestionada legitimitat del seu amo, la ciència. Així, la filosofia arribà a ser vista com un estudi del que s´anomenà la "lògica de la ciència" -una anàlisi de l´estructura dels conceptes i dels procediments científics. I es pensà que aquest estudi, en si mateix, era a priori. Aquest retrat de la filosofia li dóna un cert rang de serventa o "sub-empleada" de la ciència, el valor de la qual ha de estimar-se només per les contribucions que aconsegueixi fer a la comprensió o al creixement del coneixement "autèntic", és a dir, el científic. El positivisme és una forma de cientificisme, i el positivisme del segle XX li atorgà a la filosofia el paper d´una empresa de servei.

La qual cosa ensopega amb l´esperit de l´obra filosòfica de Hume no és l´actitud envers la ciència ni la superioritat que li concedeix a l´experiència, sinó la concepció de la naturalesa d´aquesta obra filosòfica mateixa i la situació que se li assigna. És aliena a Hume una concepció "crítica" i fonamentalment racionalista de la tasca de la filosofia. La consideraria molt restringida i alhora molt submisa davant la ciència (o davant una concepció dominant de la ciència) del seu dia.

Barry Stroud, Hume, Universidad Nacional Autónoma de México, México D. F. 1986

Comentaris

Modest ha dit…
Hola Manel,

perdona, però no entenc l'últim paràgraf (especialment, la primera frase). Hume no és racionalista? I, si basa el coneixement en l'experiència, no és "proto-positivista"?

Gràcies!
M.
Manel Villar ha dit…
Perdona Modest que no t’hagi respòs abans. Intentaré donar-te l’explicació des del punt de vista de Barry Stroud, l’autor del text. Stroud intenta qüestionar l’enfocament essencialment positivista que va tenir Hume en la major part de les interpretacions del segle XX. El neopositivisme el va considerar un dels seus predecessors i vam fer del principi de còpia una mena de criteri verificacionista avant la lettre. Segons Stroud l’important de l’empirisme de Hume no és tan important la conseqüència escèptica com la naturalista, que és la seva forma de superar el dubte.
El mètode newtonià aplicat a la naturalesa humana per part de David Hume mostra l’ésser humà com un ésser en què la passió i la imaginació tenen un protagonisme superior a la raó. La naturalesa per Hume, segons Stroud, és la imaginació i la passió. I aquestes, tan en l’àmbit epistemològic, la primera, com en el moral, la segona, manifesten una superioritat contundent respecte la raó. Aquest “és el punt clau subjacent de la teoria naturalista, no cartesiana, de Hume” (Barry Stroud)
Espero que et siguin profitoses aquestes explicacions, en tot cas pots llegir els post següents del mateix autor: http://pitxaunlio.blogspot.com.es/2010/02/hume-naturalesa-i-filosofia.html
http://pitxaunlio.blogspot.com.es/2010/03/els-nostres-judicis-morals-son.html
http://pitxaunlio.blogspot.com.es/2010/02/hume-naturalisme-i-escepticisme.html

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?