Els sentiments i la reflexió moral.


Si una teoria ètica condueix a resultats que xoquen frontalment amb les meves emocions morals, revisaré la teoria, no les emocions (almenys, en general). En la nostra reflexió moral es dóna un procés continu en què les nostre emocions guien les nostres teories i les nostres teories eduquen les nostres emocions. Posar les nostres emocions morals a sobre de la taula no constitueix cap panacea ètica, no condueix per si mateix a cap acord i en ocasions pot fins i tot resultar contraproduent i perillós, a no ser que aquestes emocions passin pel sedàs de la reflexió moral serena. Però sovint els nostres sentiments responen a un processament de la informació més minuciós i profund i no per inconscient menys sofisticat que les ideologies i teories conscienment articulades. Molts dels més grans crims del nostre temps han estat causats per la desactivació dels nostres sentiments de compassió i empatia i l´aplicació implacable d´ideologies apreses en els llibres. En qualsevol cas, ser bona persona té més a veure amb els sentiments, les emocions i les actituds i disposicions que amb el coneixement de (o acord amb) alguna abstrusa teoria ètica.

Jesús Mosterín, La naturaleza humana, Espasa Calpe, Madrid

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?